top of page

רשימת הביקורות והמכתבים למערכת

מכתב תגובה למאמרו של שטרנהל "לידתו של פאשיזם"
אלי אמינוב / יולי
2016

 

התחדשות השמאל הציוני
אלי אמינוב / נובמבר
2014

 

شارة ثمن برعاية سلطوية
ايلي أمينوف /
30 تشرين الثاني
2014

 

תג מחיר בחסות שלטונית
אלי אמינוב /
30 בנומבר
2014

 

למה השב"כ משקר?
אלי אמינוב /
15.11.2014

 

מירון רפפורט כותב בתגובה למאמר אנשים טובים באמצע הדרך

אלי אמינוב / 9.11.2014

 

הצורך באסיפה מכוננת
אלי אמינוב / 18.10.2014

 

האפרטהייד בפלסטין מתמסד באמצעות עוד מו"מ (למאמרו של לב גרינברג ב"הארץ" 15.12.2013)
אלי אמינוב /
18.12.2013

 

הסתירה הפנימית למדור מכתבים, הארץ 12.12.2013
אלי אמינוב ועפרה ישועה-ליית / הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית בכל האר

 

איך נוצרה מדינת האפרטהייד?
אלי אמינוב / ינואר
2013

 

על מזמוז, שחיקה ובחילה
אלי אמינוב / אוקטובר
2013

 

 

מי בדיוק מגן על אסד?אלי אמינוב / 30.9.2011

 

שלדים בארון הסמרטוטיםאלי אמינוב / 20.8.2011

 

 

העיוורים נשארו לבד בחושךאלי אמינוב / 9.12.2010

 

שושנת קהיר בבוץ הציונותמאת אלי אמינוב / 10.7.2009

 

בחירות 2009: הגזענים הביישנים נשארו בחוץהועד למדינה חילונית דמוקרטית בכל פלסטין ההיסטורית / 2.3.2009      

 

"לשקר אין רגליים אבל גם עם פרוטזה אפשר להגיע רחוק" (ש.צבר)אלי אמינוב / 13.5.2008

 

למען חופש הביטוי וההתארגנות!הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית / 3.8.2003

 

טרנספר של צבריםהוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית / 10.2012

 

 

מכתב תגובה למאמרו של שטרנהל "לידתו של פאשיזם" (הארץ 7.7.2016)

אלי אמינוב, 23.7.2016


במאמרו של שטרנהל "לידתו של פאשיזם" (הארץ 7.7.2016), מתאר הכותב בדייקנות את התופעות שאכן מהוות מבוא הכרחי לפאשיזם, אך מתעלם מן הנסיבות והכוחות שיצרו אותן. האידיאולוגיה המודרנית של לאומנות רדיקלית, זו שמגייסת את המוני העם נגד הדמוקרטיה הליברלית והערכים ההומניסטיים של הנאורות היא תוצר מובהק של האימפריאליזם. התקופה האימפריאליסטית מתחילה בשליש האחרון של המאה ה19, בו כל העולם הלא אירופי כבוש ונשלט על ידי המעצמות האירופיות, ואין יותר מושבות חדשות להשתלט עליהן. במצב הזה נוצר צורך בחלוקה מחודשת של הגזל הקולוניאלי, מפני שישנן מעצמות החשות מקופחות - בעיקר גרמניה, התובעת חלק גדול יותר בשלל שנסחט מהעולם הקולוניאלי. מציאות זו מגבירה את העוינות בין המעצמות האירופיות, והתפישה של השוויון בין האומות שמקורה בנאורות הופכת למיותרת ומתמוססת. כך נולדת השנאה למורשת זכויות האדם של המהפכה הצרפתית ומכיוון שכל לאומן יודע שהאומה שלו היא הטובה מכולם והעולה על כולן, צומחת גם הגזענות המודרנית. מעתה יצורים "נחותים" שרק דומים לבני אדם (אירופיים), מצויים לא בקולוניות אלא גם מחוץ ללאום "שלי" באירופה. אולם כל התופעות האלה אינן מספיקות כדי לייצר משטר פשיסטי אלא רק מפלגות, ארגונים וכנופיות פשיסטיות. משטר פאשיסטי הוא תוצאה של ויתור המעמד השליט על הציפוי הדמוקרטי מול גיאות של מעמד הפועלים והתארגנות במסגרת שמטרתה למחוץ את מעמד הפועלים על ארגוניו, מפלגותיו והנהגתו. בישראל אין צורך במשטר פאשיסטי כי מעמד הפועלים חלש ומרוסק ולכן נצטרך להסתפק בהחרפת האפרטהייד עליו יוסדה מדינת היהודים, בריבוי חוקים המבחינים בין יהודים לערבים ובהוקעת פעילי זכויות אדם ואזרח כ"אוהבי ערבים". זה מאד דומה לפאשיזם, אך כמו שאומר שטרנהל  יש סוגים רבים של משטרים לא דמוקרטים.


בברכה, אלי אמינוב, ירושלים

 



זיכרונות מאבא אבן
מכתב תגובה ש"הארץ" סרב לפרסם.
בתגובה ל"בין שתי תנועות לאומיות", שלמה אבינרי, הארץ
27.9.2015

עפרה ישועה-ליית, תל-אביב יפו 1.10.2015


ציניות גמורה או כושר הכחשה נדיר יכולים להסביר את השימוש ברטוריקה בנוסח אבא אבן, ונפנוף אצבע מאשימה מול הפלסטינים: "אילו קיבלו את תכנית החלוקה הייתה מוקמת במאי 1948 מדינה פלסטינית בחלק משטחי ארץ ישראל המנדטורית ולא היו פליטים." כביכול הייתה הנהגת היישוב היהודי מוותרת מיד על אסטרטגית ההשתלטות שהוכנה שנים רבות מראש ("תכנית ד' "), מקבלת את הפלסטינים תושבי המקום כאזרחים שווי זכויות ב"מדינה היהודית" (כך קבעה החלטת החלוקה), ומקיימת את כל החלטות האו"ם ואמנותיו האוסרות על אפליה ונישול בגין דת ומוצא אתני.  ההחלטה על "חלוקת הארץ" התקבלה בניגוד לרצון הרוב המוחלט של תושביה, אבל מי ספר אותם. ובכלל, אם כל כך חשובות החלטות מוסדות האו"ם, איך זה שישראל לא קיימה את רוב החלטותיהם בעניינה (פליטים, החזרת שטחים, זכויות הנכבשים...)?
קרב המאסף של הפרופסורים בעלי האג'נדה המפאייניקית לשימור ההגמוניה היהודית אכן נתקל בקשיים בגין הגישה הבריונית יותר של הימין המשיחי השולט, המקל על העולם להבין שמול הפלסטינים ניצבת ישות "קולוניאליסטית ואימפריאליסטית". אבל אין ספק שמומחים למדע המדינה יודעים היטב שישראל מעולם לא היתה "מדינה יהודית ודמוקרטית", אלא הגמוניה "דמוקרטית ליהודים", שגם ביניהם יש שווים יותר וגם שווים פחות. "מדינת המוח'בראת" הפלסטינית שפרופסור אבינרי מתייחס אליה בבוז היא יציר כפיה של ההגמוניה הזאת והזרוע הצבאית שלה. היא מיותרת בדיוק כמו מועצת יש"ע והרבנות הראשית. מי שמעוניין לחיות בדמוקרטיה ולא בליבו של סכסוך מדמם מוזמן להירתם למאמצים לשינוי הקונסנזוס הישראלי על הגישה ההלכתית הרואה בכל הלא יהודים סכנה דמוגרפית. זה אומר לוותר על הגזענות שהובנתה בנו ובמשטר שלנו, אבל אולי כדאי בכל זאת.


 

 

התחדשות השמאל הציוני
אלי אמינוב / נובמבר 2014

 

שרידי השמאל הציוני מגלים חיוניות מפתיעה ומדי פעם הם מתלכדים למאמץ מחודש של התחדשות והחייאה בלבוש חדש. מאמץ ההנשמה האחרון, המתגלה כפופולארי למדי, הוא תנועה שהמציאה את הסיסמה המקורית “ארץ אחת שתי מדינות”. הרושם הראשון הוא כי התנועה החדשה קמה בתגובה לתהליך הגלישה ימינה של החברה הישראלית בשנים האחרונות, אשר לוותה בדעיכה וניוון של השמאל הציוני. אולם בחינה מדוקדקת של עמדות התנועה החדשה חושפת כי מדובר בחזרה לעמדות היסוד של השמאל הציוני. אל הפלטפורמה הזאת נמשכים, כפרפרים לנר, אנשי שמאל, אינטלקטואלים ומה שמכונה מחנה השלום. הם מוצאים בה את הערכים שעליהם חונכנו כולנו, ואשר הביאונו עד הלום. בקיצור, מדובר באותה הגברת בשינוי לא גדול של אדרת.

...להמשך הקריאה

 

 

شارة ثمن برعاية سلطوية
ايلي أمينوف / 30 تشرين الثاني 2014

 

أحيا مشاغبون يهود ذكرى 29 تشرين الثاني بإحراق وإفساد المدرسة ثنائية اللغة الواقعة في القدس، بين القطمون وبيت صفافا. لقد أصبحت عمليات التخريب والإرهاب التي تقوم بها عصابات يهودية نازية تسمي نفسها «شارة ثمن» أمرا اعتياديا في المدرسة التي تؤيد الحياة المشتركة والمساواة بين اليهود والعرب، الامر الذي يكرهه مؤيدو قانون القومية. فعصابات شارة الثمن هي السرايا الطليعية للمبادرين بالتشريع العنصري. وتقوم بهذه العمليات الارهابية بلا معيق منذ سنين وحتى اليوم هذه العصابات من المشاغبين، مئات عديدة من الاصابات للفلسطينيين، سواء من سكان الضفة أم من مواطني اسرائيل. فقد أفسد المخربون الكروم، أحرقوا المساجد والبيوت، لوثوا الكنائس وافسدوا مئات من السيارات على جانبي خطوط وقف النار. ويحتمل بالتأكيد ان يكون الفلسطينيون الذين قتلوا في هذه السنوات ممن لم يقتلهم جنود، لاقوا حتفهم على ايدي هؤلاء المخربين باستثناء أنهم لم يخلفوا في الحالات التي انتهت فيها العملية بالقتل آثارا تدل عليهم.

...להמשך הקריאה

 

 

תג מחיר בחסות שלטונית
אלי אמינוב / 30 בנומבר 2014

 

את חגיגות כ"ט בנובמבר חגגו פורעים יהודים בהצתה ובהשחתה של בית הספר הדו לשוני המצוי בירושלים, בין קטמון ו' ובית צפאפא. פעולות חבלה וטרור של כנופיות יודונאצים המכנות עצמן "תג מחיר", הפכו לשגרה בבית הספר, התומך בחיים ובשוויון של יהודים וערבים, דבר השנוא על התומכים בחוק הלאום. כנופיות "תג מחיר" הן פלוגות הסער של מקדמי החקיקה הגזענית. פעולות הטרור הללו מתבצעות באין מפריע מזה שנים ועד היום בוצעו על ידי כנופיות הפורעים האלה, מאות רבות של פגיעות בפלסטינים, הן תושבי הגדה והן אזרחי ישראל. המחבלים פגעו במטעים, הציתו מסגדים ובתים, זיהמו כנסיות והשחיתו מאות כלי רכב משני צידי קווי הפסקת האש. יתכן בהחלט שגם פלסטינים שנרצחו בשנים אלה שלא על ידי חיילים, מצאו את מותם מידי מחבלים אלה, אלא שבמקרים שבהם הפיגוע הסתיים בהרג הם נמנעו מלהשאיר כתובת מזהה.

...להמשך הקריאה

 

 

למה השב"כ משקר?
אלי אמינוב / 15.11.2014

 

המחזה המשעשע של שני גנרלים מרכזיים של מערכת הביטחון משליכים רפש זה בפרצופו של זה, מוכיחה שוב למי שהיה זקוק להוכחה, כי הניצחון הישראלי במלחמה האחרונה על עזה, לא היה ולא נברא. הרמטכ"ל גנץ וראש השב"כ יורם כהן, פתחו במסע השמצות הדדי ומתוקשר שאילץ את ראש הממשלה להתערב ולדרוש מהם לריב בשקט, מחשש שהציבור יאבד את האמון במערכת הביטחון כולה.

...להמשך הקריאה

 

 

מירון רפפורט כותב בתגובה למאמר אנשים טובים באמצע הדרך

אלי אמינוב / 9.11.2014

 

"ביוזמה שאורן ואני שותפים בה יש זכות מלאה לכל הפליטים לחזור ולחיות בארץ ישראל/פלסטין. פלסטין (שלא תהיה מקוצצת אלא בגבולות ה-4 ביוני 1967) תאזרח את הפליטים על פי ראות עיניה, ומאותו רגע שהם יהיו אזרחי פלסטין הם יוכלו לנוע בכל רחבי הארץ המשותפת, הן בישראל והן בפלסטין. רבים מהם יוכלו כבר מהשלב הראשון גם לגור בתחומי ישראל, כלומר במולדת שהם גלו ממנה, והחזון המוסכם הוא שבסופו של דבר כולם – כולל פליטים לשעבר – יוכלו לחיות היכן שירצו.

...להמשך הקריאה

 

 

 

הצורך באסיפה מכוננת
אלי אמינוב / 18.10.2014


ב-12 בספטמבר התקיימה הרצאה של אילן פפה בערערה שבמשולש. הוא הוזמן על ידי תנועות מקומיות של צעירים פלסטינים כדי לדבר על פתרון המדינה האחת.
ההרצאה והדיון שבעקבותיה (בעברית) פורסמו במלואם (שעתיים) ביוטוב – וכעת יש גם סיכום די ממצה לקריאה באתר חיפה החופשית – בעברית ובאנגלית.

להמשך הקריאה...

 

 

האפרטהייד בפלסטין מתמסד באמצעות עוד מו"מ
(למאמרו של לב גרינברג ב"הארץ" 15.12.2013)
אלי אמינוב / 18.12.2013

 

1. לב גרינברג בהחלט צודק כאשר הוא חולק על ניסיונו של נתניהו להטיל דופי במאבק הפלסטיני לשחרור לאומי, בטענת הסרק כי מנדלה היה "מנהיג מאבק, שנקט באי אלימות". בזה הוא טוען כמובן שהמאבק המזוין של הפלסטינים, היה לא צודק, לא חוקי ואפילו שבגלל זה כביכול הם לא זכו בשחרור, בניגוד לתנועה שהוביל מנדלה. ובכן אפילו נתניהו קהה החושים, חש שיש מן המשותף בין המאבק הפלסטיני ומאבק השחורים בדרום אפריקה ולכן כשקרן מנוסה הוא מרחיק עדותו כדי למנוע השוואה בין שני המאבקים וכמובן בין שני משטרי האפרטהייד.

...להמשך הקריאה

 

 

הסתירה הפנימית
למדור מכתבים, הארץ 12.12.2013
אלי אמינוב ועפרה ישועה-ליית / הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית בכל הארץ


אורן יפתחאל (הארץ 8 בדצמבר 2013) חולק על אוה אילוז ודוחה את "ההסבר הדתי שהיא מציעה המתמקד" – לדעתו – "בסימפטומים ולא בשרשי המחלה". יפתחאל רואה את אילוז כמי שמייחסת "חשיבות מוגזמת למתרחש בבועה היהודית" וכבייכול מתעלמת "כמו רוב היהודים" משאלת פלסטין... כך מציג יפתחאל את הסתירה הפנימית העמוקה בטיעון שלו כאשר הוא עצמו מייחס ל"יהודים" נטיה להתעלם משכניהם, והרי זו בדיוק התכונה שבה מתמקדת אילוז.

...להמשך הקריאה

 

 

איך נוצרה מדינת האפרטהייד?
אלי אמינוב / ינואר 2013

 

ארץ, ברית; מדוע אין לישראלים מדינה דמוקרטית חילונית

הוצאת מעריב, 330 עמודים

 

את העובדה שישראל היא מדינת אפרטהייד זיהינו במצפ"ן כאשר בדקנו את יחסו של המשטר לאוכלוסיה הערבית בארץ. זה היה בשנים 1964-5, כאשר הבעיה האקוטית התמקדה בהפקעת אדמותיהם של ארבעה כפרים ערבים בגליל על מנת שעליהן תוקם העיר כרמיאל. הממשל הצבאי עדיין ניהל את הכפרים בענא, דיר אל אסד, נחף וכמאנה (?), ואי הצדק שבהפקעה הניע מאות ישראלים יהודים להגיע להפגנות באיזור שנקרא אז שטח 9. זו היתה גם ראשית פעילותי הפוליטית, ומהר מאוד נחשפתי למידע על אפליה כלפי אזרחיה הערבים של ישראל. גם על טבח כפר קאסם, שהתרחש כמעט עשר שנים קודם לכן, שמעתי אז לראשונה.

...להמשך הקריאה

 

 

על מזמוז, שחיקה ובחילה
אלי אמינוב / אוקטובר 2013

 

תחת הכותרת "המזמוז השוחק" הופיע בעיתון הארץ מיום 30 לספטמבר 2013, מאמרו של יצחק לאור המתקיף את חזון המדינה הדמוקרטית האחת בכל פלסטין ההיסטורית, ככניעה לתוכניות הממשלה והמתנחלים. הממוען הישיר להתקפתו החריפה הוא הפרופסור איאן לוסטיק, אשר פירסם בניו יורק טיימס מאמר שכותרתו "אשליית שתי המדינות", מאמר הקובע את מותה הלא מכובד של תכנית שתי המדינות,הנשלפת ממרתף הנשייה, בכל פעם שהשאלה הלאומית הפלסטינית מסכנת את הסדר הפוליטי והחברתי האזורי.

...להמשך הקריאה

 

 

מי בדיוק מגן על אסד?
אלי אמינוב / 30.9.2011

 

העתון "הארץ" בישר לקוראיו ביום 19.8 2011, כי נשיא סוריה בשאר אסד ממשיך לטבוח באזרחיו בגיבוי רוסיה. הרוסים גינו את הצהרת ארה"ב כי על אסד להתפטר וממשיכים לספק למשטר הרצחני בדמשק לא רק גיבוי מדיני אלא אף נשק רב כולל מטוסים.

...להמשך הקריאה

 

שלדים בארון הסמרטוטים
אלי אמינוב / 20.8.2011

 

הנרטיב הציוני עמוס מיתוסים שנועדו להקנות לו עומק הסטורי ורגשי. מפעם לפעם קמים אנשים הטוענים כי הצליחו לנפץ מיתוסים כאלה, אך בעצם בשל התעלמותם מההקשר ההיסטורי שעליו נוצרו, רק מחזקים ומנציחים אותם. אדם כזה הוא אריה יצחקי, ווטרן של המחלקה להיסטוריה במטכ"ל הישראלי ושומרם של סודות רבים, שהחליט מאוחר יותר לחשפם לציבור. יצחקי עושה זאת בספר הנקרא "שלדים בארון – תעלומות ומיתוסי כזב", שיצא בשלהי 2009 לאור בהוצאת המחבר.

...להמשך הקריאה

 

 

העיוורים נשארו לבד בחושך
אלי אמינוב / 9.12.2010

 

בית המשפט קבע שהמדינה אחראית לשירות בסיסי לעיוורים – אבל שר הרווחה חושב שהמורות המעניקות אותו "חצופות" ומאיים... לייבא עובדות זרות במקומן

 

...להמשך הקריאה

 

שושנת קהיר בבוץ הציונות
מאת אלי אמינוב / 10.7.2009

 

מבצע הטבח ההמוני בעזה, שבו זרם הצבא הישראלי כעופרת יצוקה לתוך האוכלוסיה האזרחית ברצועה כאילו היא יעד מבוצר של צבא חמוש ומחופר היטב, הביא כזכור להרצחם של כ-1400 פלסטינים, גברים נשים וילדים. מספר הנפגעים בקרב מבצעי הטבח הסתכם בפחות מעשיריה אחת.

...להמשך הקריאה

 

 

בחירות 2009: הגזענים הביישנים נשארו בחוץ
הועד למדינה חילונית דמוקרטית בכל פלסטין ההיסטורית / 2 במארס 2009      

 

תוך ימים ספורים עומדת לקום בישראל ממשלה ימנית פונדמנטליסטית שהאגף השמאלי שלה הוא הליכוד בראשות בנימין נתניהו, ראש הממשלה המיועד. ליבני שמפלגתה זכתה להיות הגדולה במפלגות הכנסת (28 נציגים) מתיצבת בפוזיציה של המלט מיוסר: להיות או לא להיות שותפה של ביבי.

...להמשך הקריאה

 

 

"לשקר אין רגליים אבל גם עם פרוטזה אפשר להגיע רחוק" (ש.צבר)
אלי אמינוב / 13.5.2008

 

בגליון "הארץ" של יום שישי, ערב פסח 18.4.2008, הופיע במדור המאמרים מאמרו של ארתור כהן, מפיק סרטים ציוני המתגורר בשוויץ. המאמר מהווה בליל של הסטוריוגרפיה ציונית, הסטוריוגרפיה יהודית ותחושת קורבנות עמוקה הרואה בעולם כולו אויבים הזוממים את כליונה של ישראל. כפרנואיד מבוסס גם רואה מחברו במנהיגי ישראל משתפי פעולה עם "עלילת הדם היום" שזהו גם שמו של המאמר.

להמשך הקריאה...

 

 

למען חופש הביטוי וההתארגנות!
הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית / 3 באוגוסט 2003

 

באותו שבוע בו שלל מוסד האפרטהייד הקרוי "כנסת ישראל", את זכותם של פלסטינים אזרחי ישראל לחיי משפחה תקינים, באמצעות חוק גזעני המאלץ אזרח ישראלי שנישא לבן/בת זוג מהשטחום להגר ממולדתו, תקף ממסד האפרטהייד את תנועת "איבנא-אל בלד". חברי התנועה נעצרו באשמות שווא של המרדה, תמיכה בטרור והסתה. וכל זאת למה? כי בקייטנת ילדים של התנועה לימדו הסטוריה אמיתית של פלסטין, את תולדות המאבק הפלסטיני לשחרור לאומי ואת פתרונות הכזב שמציעה ישראל לפלסטינים. והחמור מכל – התקיימו בקיטנה דיונים בפתרון אמיתי של השאלה הלאומית בפלסטין כלומר בצורך בהקמתה של מדינה חילונית דמוקרטית אחת בין הירדן לים, מדינה שתביא שלום ובטחון אמיתיים ליהודים ולערבים בטריטוריה זו.

להמשך הקריאה...

 

 

טרנספר של צברים
הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית /  10.2012

 

בתחילת ספטמבר 2002, הוקמה משטרת טרנספר, יחידה משטרתית מיוחדת בעלת מערך פיקוד נפרד של למעלה מחמישים קצינים ומאות שוטרים המכונה "משטרת ההגירה". גוף זה אמור להוציא לפועל את החלטת הממשלה על גירוש 50,000 עובדים זרים בשנה הנוכחית. מפכ"ל המשטרה אהרונישקי הצהיר כי הפרוייקט ינוהל כמבצע צבאי. התוכנית היא לצוד את האנשים, לרכזם במכלאות מתאימות ואז לגרשם. הסיבות האמיתיות לגירוש המתוכנן הן שלוש: סילוק עובדים שמשרדי כח אדם וסוחרי עבדים אחרים אינם מרוויחים עליהם יותר והחלפתם ביבוא עבדים טרי ורווחי, אימון כוח משטרתי בשיטות ודרכים לביצוע טרנספר והשלישי סילוק אלפי ילדים שנולדו בארץ. ילדים ששפת הדיבור שלהם היא עברית, תרבותם ישראלית ועולמם נטוע בשולי הערים הישראליות.

להמשך הקריאה...

 

הבמה הדמוקרטית

المنبر الديمقراطي

اللجنة من أجل دولة علمانية ديمقراطية في كل أرض فلسطين

הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית בכל פלסטין

bottom of page