top of page

הצורך באסיפה מכוננת
אלי אמינוב / 18.10.2014


ב-12 בספטמבר התקיימה הרצאה של אילן פפה בערערה שבמשולש. הוא הוזמן על ידי תנועות מקומיות של צעירים פלסטינים כדי לדבר על פתרון המדינה האחת.
ההרצאה והדיון שבעקבותיה (בעברית) פורסמו במלואם (שעתיים) ביוטוב – וכעת יש גם סיכום די ממצה לקריאה באתר חיפה החופשית – בעברית ובאנגלית.

בדיון שהתקיים לאחר ההרצאה,העלה פרופסור אילן פפה מספר נקודות שהבנתן והתייחסות אליהן הכרחית לקידום התוכנית להפיכת מדינת האפרטהייד הישראלית, המשתרעת מן הירדן לים, למדינה חילונית דמוקרטית. לדבריו אסור לצאת מהנחה שאנו חסרי אונים ושיש דטרמיניזם הקובע את עליונות ישראל. הפעיל הפוליטי אינו שואל את עצמו "כמה זמן ייקח עד שננצח במאבק?" אלא "מה עשיתי היום כדי לקרב את הניצחון"?


הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית החליט להתייחס למספר נושאים שעלו מן הדיון האמור ולהרחיבם לשרטוט ראשיתה של מסגרת פעולה. סדר הדברים נקבע על ידי (א.א.)


1. יש ליצור הנהגה חלופית לרשות הפלסטינית המשמשת כלי בידי ישראל. אילן פפה חושף גם שהנהגת אש"ף בראשות ערפאת, תמכה בהמשך חלוקת העם הפלסטיני, תחת ההסכמה לתכנית שתי מדינות לשני עמים.אילן שהשתתף במשלחת שיצאה לטוניס ב1992, כדי לבקש מערפאת להעלות את הזכויות של הפלסטינים החיים בתוך הקו הירוק במסגרת המו"מ שהתנהל אז עם ישראל. תשובתו של ערפאת הייתה שזה עניין ישראלי פנימי.


2. הייצוג הערבי בכנסת הישראלית מהווה רק יתרון תעמולתי גדול לישראל המאפשר לה להציג עצמה כדמוקרטיה בפני דעת הקהל העולמית. בפועל אין לחברי הכנסת הערבים שום השפעה ממשית על החקיקה והם מחוץ לתחום בפוליטיקה הקואליציונית. ויתור על הייצוג הערבי בכנסת יהווה מסר חשוב ואפקטיבי לעולם שמחירו המעשי מינימאלי, והיתרון עצום. ניתן יהיה להתחיל לפעול למען הקמת אסיפה מכוננת כלל פלסטינית שתפקידה יהיה ליצור חוקה דמוקרטית של שוויון זכויות אדם וזכויות אזרחיות ולהבטיח שוויון מלא של תושבי הטריטוריה שבין הירדן לים, בלי קשר למוצאם או לדתם.


3. כצעד ראשון יש להקים מסגרות מקומיות - כלומר ועדות נבחרות של כל חלקי העם הפלסטיני, אליהן יוכלו להצטרף יהודים אנטי ציונים וליצור תנועה פוליטית אחת.עלינו להבין כי הציונית הינה תנועה קולוניאלית מתנחלת שבסיסה אירופי שהתנחלה בפלסטין ההיסטורית תוך טיהור אתני עצום ומתמשך ויצרה מדינת אפרטהייד המשתרעת מן הים עד הירדן. זו הדרך היחידה שניתן להגדיר את הציונות ושאר ההגדרות המקובלות אינן אלא תעמולה וכזב מאורגן.


4, כמובן שהאחריות לבנייתה של הנהגה חדשה שתאחה את חלקי העם הפלסטיני נופלת על שכמם של הפלסטינים. ישראל ובנות בריתה פועלים ללא הרף לריסוק ופיצול המאבק ואף להובלתו לדרך ללא מוצא של מאבק למען היפרדות וחלוקה מחדש. ממאבק זה ניזונים ישראל עצמה, תומכיה בקרב המעצמות, הרשות הפלסטינית ומקורביה והשמאל הקולוניאלי המתחזה ללוחם למען זכויות הפלסטינים. שוויון זכויות אזרחי המאפשר, חופש ביטוי, חופש התארגנות, חופש תנועה וחופש אמונה הוא הבסיס הראשוני להגדרה עצמית פלסטינית ממשית ולא להגדרה על ידי אחרים. אסיפה מכוננת היא הדבר המחבר בין כל הנקודות שהועלו בדרך לרפובליקה חילונית דמוקרטית.

 

הבמה הדמוקרטית

المنبر الديمقراطي

اللجنة من أجل دولة علمانية ديمقراطية في كل أرض فلسطين

הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית בכל פלסטין

bottom of page