top of page

העיוורים נשארו לבד בחושך
אלי אמינוב / 9.12.2010

 


בית המשפט קבע שהמדינה אחראית לשירות בסיסי לעיוורים – אבל שר הרווחה חושב שהמורות המעניקות אותו "חצופות" ומאיים... לייבא עובדות זרות במקומן

לפני למעלה מחודש, התקיימה מול בנייני הממשלה בירושלים הפגנה של מורות השיקום לעוורים. המורות פוטרו יום קודם לכן וזאת בשל מאבקן נגד אי תשלום שכרן מתחילת השנה. המורות עבדו בעמותה הנמצאת באחריות המיניסטריאלית של שר הרווחה יצחק הרצוג ומשרדו, אך בו זמנית נוהלה כעמותה ללא מטרת רווח ושמה "מגדל אור". העמותה הוקמה בשל מדיניות ההפרטה המקודשת של ממשלת ישראל והגיעה אל עברי פי פחת, בשל ניהול לקוי. משרד הרווחה התחמק בעקביות מכל נסיון לפתור את הבעיה.


זה אולי סמלי אך העיסוק במצב העוורים דווקא במה שמכנים אצלנו חג האורים די מזעזע – ומזכיר בכל את הטיפול בשירותים ציבוריים אחרים שנזכרים בהם, למשל, רק אחרי שפורצת שריפת ענק. הצורך במטפלות שיקומיות שתסייענה לעוורים לתפקד ככל האפשר הוכר עוד בשנים (מי עוד זוכר אותן?) שמדינת ישראל חשה באחריות מסויימת כלפי אזרחיה, המורות היו חלק ממשרד הסעד. כיום מונה אוכלוסיית העוורים בישראל כ-23,000 נפש ובכל הארץ יש רק 35 (35!) מורות שתפקידן להדריך את העוורים. בשנה שעברה טיפלו המורות האלה בכ-3000 עוורים.


אוכלוסיית העוורים הטרוגנית וכולל אנשים שנולדו עוורים, אנשים שנתעוורו במהלך עבודתם, נפגעו בתאונות או עקב מחלות. אנשים אלו, הכלואים בעולם חשוך, אינם יכולים לתפקד ללא הדרכת המורות שעברו הכשרה. אנשים אלו יצרו קשר עמוק ומורכב עם מורותיהם המסורות ומחוייבות לתפקידן, אלה מורות שלא עזבו את עבודתן, למרות שבמשך אחד עשר החודשים האחרונים לא קיבלו שכר. הן לא העזו להפקיר את האנשים.


בתחילת הקיץ הבינו המורות שאיש, מלבד אוכלוסיית העוורים, אינו מתעניין במצבן, כולל ההסתדרות הכללית. הן שכרו עו"ד פרטי לשם הגנה על זכויותיהן. צעד חשוב נוסף שעשו היה להצטרף כקבוצה לאיגוד המקצועי הדמוקרטי "כח לעובדים". עורך דינן פנה לבית המשפט ותבע את פרוק עמותת "מגדל אור" הבלתי מתפקדת. משרד הרווחה התנגד לרעיון הפרוק וניסה לגרור זמן ולהמשיך במצב המעורפל ללא הכרעה. הגדיל לעשות שר הרווחה, יצחק הרצוג,שכינה את המורות "חצופות" והבטיח לייבא מורות מחו"ל במקומן.


השר, המתיימר להתמודד בקרוב על ראשות מפלגתו ולשקמה כמפלגה סוציאל דמוקרטית, הוא החצוף כאן (בלשון המעטה). אמירתו האופורטוניסטית חושפת עוד מנהג חדש (בעצם לא כל כך) שבא למדינה – מאיימים על עובדים ישראלים שיביאו במקומם עובדים זרים...


בדיון בענין פירוק העמותה שנערך בחודש ספטמבר האחרון בבית המשפט המחוזי בחיפה, קבעה נשיאת בית המשפט בילהה גילאור כי המדינה חייבת לכסות את סכום החוב. ועוד אמרה השופטת: "גם אם העמותה הפרטית כשלה, השירות הוא באחריות המדינה".


אז לידיעת כל מי שיש לו עוד ספקות בקשר לצורה שבה המדינה עומדת מאחורי מחוייבותיה לאזרחים נזקקים: בעת כתיבת שורות אלו עברו כבר חמישה שבועות מהנחיית השופטת. אולם איש אינו מטפל בעוורים. הרצוג מוכן בהחלט שישארו בחושך לבד.

הבמה הדמוקרטית

المنبر الديمقراطي

اللجنة من أجل دولة علمانية ديمقراطية في كل أرض فلسطين

הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית בכל פלסטין

bottom of page