top of page

גדעון לוי ורעיון המדינה האחת

גדעון לוי הפתיע השבוע ("מדינה אחת", הארץ 18.10.2015) במאמר המצביע על שינוי משמעותי בעמדותיו המסורתיות וגישה חיובית לרעיון המדינה האחת בפלסטין אחרי שנים של תמיכה ב"פתרון שתי המדינות" השקרי בעליל. יש לברך על ההתפתחות הפוליטית וההתפכחות למציאות אצל אחד הפרשנים הבכירים והמוערכים ביותר בישראל.

חבל, עם זאת, שגדעון לוי עדיין סבור שפתרון שתי המדינות אינו כלל רעיון רע, אלא שהוא רק "הוחמץ", כי אי אפשר לפנות 600,000 מתנחלים. הוא אפילו לא מתנגד למדינה יהודית. כלומר הוא מתעלם מכך שהחלטת החלוקה נועדה לחסל את אומת הילידים הפלסטינית ולפנות מקום למתנחלים אירופיים שיקימו מדינה וייצרו אומה חדשה. לוי צודק כאשר הוא קובע כי המדינה הדו לאומית קיימת משנת 1967, וכאשר הוא מציין כי "גורלם של שני מליון תושבי הגדה הפלסטיניים, נגזר בקריית הממשלה בירושלים", אך הוא אינו מתייחס לעובדה כי גם גורלם של שני מליון הפלסטינים הכלואים בגטו עזה ושל חמישה מליון פלסטינים שהוריהם גורשו מפלסטין נגזר אף הוא ע"י ישראל המונעת את חזרתם. הוא טוען שבשטחים הכבושים על ידי ישראל קיים "אפרטהייד לפלסטינים" אך נרתע מהקביעה הפשוטה שמדובר במדינת אפרטהייד.

למרות כל חולשותיו יש לדבריו של גדעון לוי ולהתפתחותו הפוליטית חשיבות לא מעטה. גם דרישתו לדון בפתרון המדינה האחת וגם הצעתו על התוכן של דיונים אלה הם בהחלט חיוביים. הוא מדבר על זכויות שוות לכולם, ליהודים וערבים. אולם יש להבין כי המסגרת היחידה בה יוכל להתממש שוויון הזכויות המלא היא המדינה החילונית הדמוקרטית בכל פלסטין ההיסטורית. מסגרת אליה יוחזרו הפליטים שסולקו ממולדתם ומסגרת של רפובליקה חופשית בה הדת איננה עניינה של המדינה, אלא עניין פרטי שבין המאמין ומושא אמונתו.


הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית בכל פלסטין ההיסטורית.

הבמה הדמוקרטית

المنبر الديمقراطي

اللجنة من أجل دولة علمانية ديمقراطية في كل أرض فلسطين

הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית בכל פלסטין

bottom of page