top of page

במקום בחירות מיותרות נפעל להקמת אסיפה מכוננת

הבחירות ל"כנסת ישראל" הבאות עלינו לרעה, לא תפתורנה אף שאלה מהותית הנוגעת לכלל האוכלוסייה החיה בטריטוריה שהייתה לפנים פלסטין המנדטורית והנמצאת כולה בשליטת ישראל. אין הן מבשרות שינוי לטובה באף תחום: לא הכלכלי, לא החברתי ולא הפוליטי. יתרה מזו: אלה בחירות למוסד אפרטהייד הבנוי על קשר נגד הדמוקרטיה. לא רק קשר נגד הפלסטינים אלא אף כלפי היהודים שאינם שייכים לעשירון העליון.

המערכת הפוליטית והשלטונית לה אנו אמורים להצביע, היא מערכת של רמייה, גניבת דעת ומסך עשן שמאחוריו מרמות כל המפלגות את בוחריהן. כל המפלגות הציוניות הינן התארגנויות שנוסדו בכוונה תחילה כדי להימנע מהעלאת השאלות האמיתיות על הבמה הפוליטית. כולן משתפות פעולה כדי לשמר את מדינת האפרטהייד היהודית ואת שלטון בעלי ההון. את שלילת הזכויות של העם הפלסטיני, המלחמות, הכיבוש, את שיטת ההפרטה ועובדי הקבלן, הקיטוב החברתי וזכויות היתר של הדת היהודית, כולן תוצאות בלתי נמנעות של המערכת הפוליטית הנוכחית ולא משנה באיזה הרכב מפלגתי. מי ששולל מציאות זו אינו יכול להשתתף בבחירות.

מדינת ישראל היא תוצר של הציונות שהתנחלה בפלסטין ההיסטורית תוך טיהור אתני עצום ומתמשך ויצרה מדינת אפרטהייד המשתרעת מן הים עד הירדן. פרלמנט הדמה שלה שולט לא רק בחיי אזרחיה, לא רק בחיי נתיניה הפלסטינים נטולי זכויות האדם והאזרח, אלא אף בחייהם ובמותם של מיליוני הפליטים הפלסטינים שהיא אחראית לגלותם ולאי יכולתם לחזור למולדתם. פרלמנט מזויף זה פועל על בסיס מצב חירום אותו ירש מהשלטון הקולוניאלי הבריטי. ומנסה ללא הרף לצמצם ואף לבטל את הזכויות המעטות שנשארו ללא יהודים החיים בישראל. הפליה מתמשכת בכל תחומי החיים, הדרה ודחיקה לשוליים של האוכלוסייה הערבית, שבאופן פורמאלי הם אזרחי ישראל ואף את נבחרי הציבור הערביים. אלה הפכו לשק אגרוף של מדינת האפרטהייד היהודית, הם נרדפים, מקופחים מושפלים, ומשמשים רק עלה תאנה לכנסת האפרטהייד הייצוג הערבי בכנסת מהווה רק יתרון תעמולתי גדול לישראל, ומאפשר לה להציג עצמה כדמוקרטיה בפני דעת הקהל העולמית. בפועל אין לחברי הכנסת הערבים שום השפעה על החקיקה והם מחוץ לתחום בפוליטיקה הקואליציונית. ויתור על הייצוג הערבי בכנסת הגזענית יהווה מסר חשוב ואפקטיבי לעולם שמחירו המעשי מינימאלי ויתרונו עצום. לחלופה לתהליך מיותר זה יש להתחיל לפעול מיד למען הקמת אסיפה מכוננת כלל ארצית שתפקידה יהיה ליצור חוקה דמוקרטית של שוויון, זכויות אדם וזכויות אזרחיות, לפעול למימוש זכות השיבה של הפליטים ולהבטיח שוויון מלא של כל תושבי הטריטוריה שבין הירדן לים, בלי קשר למוצאם או לדתם. כצעד ראשון בתהליך זה יש להקים מסגרות מקומיות - כלומר ועדות נבחרות של כל חלקי האוכלוסייה החיה בין הירדן לים, כולל פליטי טריטוריה זו. יתחילו לפעול להקמתה ערבים ויהודים המוכנים לחיות כאזרחים שווים בפלסטין הדמוקרטית. עלינו לבנות יחד כוח פוליטי המוני, שיוכל להעמיד אלטרנטיבה למדינת האפרטהייד. האסיפה המכוננת תפעל בראש וראשונה ליצור חוקה דמוקרטית, שתכלול: השבת הפליטים, שוויון זכויות אזרחי, חופש ביטוי, חופש התארגנות, חופש תנועה, חופש דת וחופש מדת שהם הבסיס הראשוני להגדרה עצמית של לאום מודרני על בסיס טריטוריאלי. אסיפה מכוננת היא הדבר המחבר בין כל הנקודות שהועלו כאן בדרך לרפובליקה חילונית דמוקרטית.

אלי אמינוב, חבר הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית בכל שטח הארץ

הבמה הדמוקרטית

المنبر الديمقراطي

اللجنة من أجل دولة علمانية ديمقراطية في كل أرض فلسطين

הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית בכל פלסטין

bottom of page